Wednesday 4 July 2007

Rokok Naik Harga

Hurm..tiap-tiap tahun pun nak naik harga. Kalau boleh, tiap-tiap bulan kot nak naikkan harga rokok nie. Harga nak naik je selalu, kesannya??? Macam takde ape pula. Objektifnya? Macam tak tercapai je. Naikla harga banyak mana pon, tengok bilangan perokok semakin meningkat juga.

“Ia juga dilihat sebagai langkah bijak mengelakkan remaja yang baru menjinakkan diri untuk menghentikan tabiat buruk itu,” dipetik dari Harian Metro

Daripada kenyatan di atas, rasanya langkah naikkan harga rokok taklah bijak untuk mengelakkan remaja baru untuk merokok. Malah rasanya menggalakkan tu mungkin. Kalau dilihat secara logiknya, budak-budak sekolah yang merokok akan mencari partner baru untuk JV merokok. Sebab harga rokok mahal, nak taknak kena beli gak rokok, so mestilah kena rokok secara beramai-ramai untuk share duit nak beli rokok. Kalau harga murah, mungkin boleh je isap rokok sensorang. Memang takde hal la, sebab rokok murah.

Kempen taknak merokok pon nampaknya tak berkesan. Memang takde sambutan pon. Macam kurang kesungguhan je kempen2 ni. Alaa, kempen2 semua ni cuma nak mengaburi mata pihak berkuasa rakyat je. Nak tunjuk kerajaan buat kerja dan ada effort untuk mengurangkan kadar perokok. Mari berfikir secara logik sekali lagi. Duti rokok antara penyumbang terbesar dalam ekonomi negara. Takkanlah nak kurangkan duti rokok, rugila kerajaan. Sebab tu la asyik nak naik je. Alasannya, nak kurangkan bilangan perokok. Tapi kesannya, tak kurang pon bilangan perokok.

“Langkah kerajaan untuk mengurangkan perokok dan mewujudkan masyarakat sihat sedikit saya sokong, namun kenaikan harga rokok ini pasti membebankan mereka yang tidak boleh berhenti merokok,” reff: Harian Metro

Hurm..memang betul pon. Macam mana dengan perokok tegar? Mungkin jawapan anda "berhenti jela merokok!!". Haha..Cakap memang senang, try hisap sebatang tengok macam mana..Kesimpulannya, naikkan harga rokok bukanlah tindakan bijak.


1 comments:

MediaHehe said...

bagus la naik.. tiap2 tahun naik berganda2 pon takpe.. huhu..